Skapa din egen mordgåta

På dessa sidor hittar du inspiration till en rad spännande experiment och övningar i en tvärvetenskaplig undervisning under temat "Ett brott har begåtts".

En del av övningarna kan med fördel användas för att överbrygga kurser från grundskola till gymnasium.

Idag spelar modern teknik en betydande roll i utredningen av brott, och här kan biotekniken bidra till att förövaren döms i större utsträckning än någonsin tidigare.

Under de enskilda ämnena listas förslag på tvärvetenskaplig användning, och som lärare kan du skapa en komplett berättelse med de relevanta ämnena inkluderade.

Klassen kan till exempel ses som det utredande team som tillsammans ska försöka lösa brottet. Utredningsteamet kan också delas in i team av "specialister" med specifika uppgifter som kan få eleverna att koncentrera sig och arbeta på djupet med ämnena.

Hitta fingeravtryck

Fingeravtryck är en av de mest klassiska polisteknikerna och används flitigt idag.

Fingeravtryck har ett antal allmänna strukturer som kan användas för att karakterisera dem.

Avtrycket är unikt för personen, eftersom två personer med identiska fingeravtryck aldrig har observerats.

Ta reda på vem som senast använde telefonen, vem som öppnade bakdörren för att ta sig in i huset eller vem som tryckte på avtryckaren?

Krav på utrustning

  • UV-lampa
  • Skyddsglasögon
  • Sax
  • Handduk

Provperiod

  • Ca 50 min.

Nivå

  • Åk 7 - 10
  • 1. g

Identifiera krutslam

När du avfyrar ett skjutvapen kommer små partiklar av krutslam att sätta sig på vapnet, handen och närliggande föremål. Eftersom krutslam innehåller både barium och silver kan krutslam detekteras genom en enkel utfällningsreaktion.

Har skjutvapnet avfyrats? Blev det ett skott i köket?

Krav på utrustning

  • Allmän utrustning för glaslaboratorium
  • Svavelsyra, H2SO4, 1M
  • Saltsyra, HCl, 1M

Provperiod

  • Cirka 60 min.

Nivå

  • Åk 9-10
  • 1 g.

Förslag för tvärvetenskaplig användning

  • Kemi: Molaritet och syra
  • Fysik: Tryck och rörelse

Gör en jordanalys

Ett jordprov analyseras med avseende på innehåll av organiskt material, torrsubstans, näringsämnen och mineraler.

Biotopen identifieras och genom att jämföra värdena för markens kemiska sammansättning hittas brottsplatsen.

Krav på utrustning

  • Rapitest pH-NPK
  • Kamin
  • Allmän laboratorieutrustning

Provperiod

  • Ca 2 timmar

Nivå

  • Åk 8 – Åk 2

Förslag för tvärvetenskaplig användning

  • Kemi: Kunskap om joner i marken, pH och betydelsen av kalkning av jorden. Den kemiska kunskapen om joner och pH kan komplettera ekologiundervisningen.
  • Biologi: Kunskap om växters utbyte av joner med jorden runt rötterna. Jordarter och humusens roll.

Gipsavgjutning av spår

Upptäckten av spår i marken är betydelsefull – och särskilt om det finns spår att jämföra. Spåren är lätt att förgängliga, men kan förevigas genom att göra ett avtryck i gips.

Vilka skor hade gärningsmannen på sig? Fanns det fler förövare?

Krav på utrustning

  • Gips, 2 kg i hink

Provperiod

  • Ca 2 timmar